https://www.ericaroozendaal.nl/

Een reis door het jaar met Partsongs uit twee eeuwen

In Engeland bloeit het zingen in een koor al eeuwenlang, niet in de laatste plaats door de positie die koorzang heeft in de Anglicaanse ritus; maar ook buiten de kerk wordt er veel en graag in koorverband gezongen. En daar was natuurlijk behoefte aan liederen van meer lichtzinnige aard en muzikaal eenvoudiger structuur. Felix Mendelssohn, die veel in Engeland kwam, had het antwoord. Hij bracht zijn nieuwe a-capella koorcomposities mee en dat werd een grote inspiratiebron voor de Engelse componisten uit die tijd. Zo’n meerstemmig lied heet dan een part-song, eigenlijk: een lied in meerdere partijen. Er is nauwelijks een Britse componist in de 19e en 20e eeuw te vinden die er niet een paar (of heel veel) heeft geschreven. Uit die schatkamer maakt dit project een gevarieerde keuze.

Hoofdthema in dit programma is de gang door de seizoenen, van herfst naar zomer. De emoties die de veranderingen in de natuur oproepen zijn een bron voor liederen van zeer verschillende aard. Maar ook alle aspecten van het leven worden weerspiegeld in de seizoenen, van vallend blad depressies, de winterse kilte van een verloren liefde, tot het woordeloos mijmeren op een zomernacht op het water. Een rijk boeket van zeer diverse stijlen en vormen in liederen van tien Britse componisten. En natuurlijk twee koorliederen van inspirator Felix Mendelssohn.

 

Repertoire

We hernemen enkele stukken van een eerder partsongs-project: de Five English folksongs van Vaughan Williams, een madrigaal van Pearsall en de Serenade van Elgar. Verder een paar standards uit de partsongs literatuur: The blue bird van Stanford, My love dwelt in a Northern land van Elgar, en enkele Flower songs van Britten. Aangevuld met minder bekende stukken tot een rijk en muzikaal afwisselend programma. Het complete overzicht vind je hieronder (met links om af te spelen in Spotify):

Proloog

Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809 – 1847) – Morgengebet

Autumn

Ralph Vaughan Williams (1872 – 1958) – The Vagabond
Gustav Holst (1874 – 1934) – Autumn is old
John Chorbaijan (1936 – ) – Bitter for sweet
Arthur Sullivan (1842 – 1900) – The long day closes

Winter

Herbert Howells (1892 – 1983) – Walking in the snow
Gustav Holst (1874 – 1934) – Winter and the birds
Ralph Vaughan Williams (1872 – 1958) – The dark eyed Sailor
                                                                     – The lover’s Ghost

Spring

Eleanor Daley (1955 – ) – Rise up, my love
Benjamin Britten (1913 – 1976) – To daffodils
Charles Villiers Stanford (1852-1924) – The blue bird
Benjamin Britten (1913 – 1976) – The Succesion of the four sweet months
Ralph Vaughan Williams (1872 – 1958) – The springtime of the year
                                                                     – Just as the tide was flowing
Gustav Holst (1874 – 1934) – Softley and gently

Summer

Edward Elgar (1857 – 1934) – My love dwelt in a Northen Land
Frank Bridge (1879 – 1941) – The bee
Frederick Delius (1862 – 1934) – To be sung on a summer night on the water
Edward Elgar (1857 – 1934) – Serenade
Gustav Holst (1874 – 1934) – O swallow, swallow

Epiloog

Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809 – 1847) – Abschied vom Walde

Dirigent

Voor dit project hebben we de jonge dirigent Wouter Verhage (1985) aangetrokken. Hij begon zijn muzikale loopbaan met de studie docent muziek welke hij in 2007 afrondde aan het Koninklijk Conservatorium, Den Haag. In september 2011 studeerde hij aan hetzelfde instituut cum laude af voor koordirectie bij Jos van Veldhoven en Jos Vermunt. Tevens volgde Wouter een minorstudie zang bij Kees-Jan de Koning, Michael Chance en Peter Kooij. Naast zijn conservatoriumstudie volgde Wouter diverse dirigeercursussen, waaronder de Kurt Thomascursus en de Canford Summer School of Music: een zomercursus voor orkestdirectie.
Wouter zingt bij diverse gespecialiseerde ensembles zoals het Nederlands Kamerkoor,

de Nederlandse Bachvereniging, Capella Amsterdam, Laurens Collegium Rotterdam, Bachkoor Holland, Kamerkoor Ars Musica en het Noëma-ensemble. Hij is dirigent van Het Haags Matrozenkoor, het Monteverdi Kamerkoor Utrecht, het Leids Cantate Consort, en het St. Joris Kamerkoor uit Amersfoort.
Wouter is er vurig van overtuigd dat de Nederlandse jeugd meer zou moeten zingen, en vanuit dat ideaal zet hij zich al sinds 2004 in voor kinderen en jongeren op basis- en middelbare scholen. Zo organiseerde hij talloze schoolprojecten rondom klassieke muziek, en maakt hij bij de Nederlandse Opera en Opera2day projecten met bovenbouwleerlingen van het voorgezet onderwijs.
Bij Projectkoor Gelderland kennen we Wouter van het project The Birth of Music, waarin hij een repetitie overnam van Béni Csillag.

 

Instrumentalist

Erica Roozendaal (1987) speelt al accordeon vanaf haar jeugd. Na de schooltijd studeerde ze in Kopenhagen aan Det Kongelige Danske Musikkonservatorium bij James Crabb waar ze haar bachelor- en masteropleidingen voltooide. Daarna nam ze een tweede master aan de Noorse Academie voor muziek in Oslo bij Frode Haltli. Erica heeft opgetreden in heel Europa en deelgenomen aan talrijke projecten, en festivals, bijvoorbeeld November Music, UNM, het Atlas Festival en de Nordic Music Days. Haar interesse voor nieuwe muziek heeft geleid tot samenwerking met componisten, wat resulteerde in talrijke nieuwe solo werken en kamermuziek.  Haar connecties met componisten zoals Hafdís Bjarnadottir, Farshid Samandari en Igor Iofe hebben voor Erica een weg geopend om avontuurlijke nieuwe benaderingen van de accordeon te verkennen. Naast interesse in hedendaagse muziek werkt Erica ook met barok en volksmuziek. Ze speelt in de Shtetl Band (Amsterdam), Boyes Musikkompani (Oslo) en het trio Roadrunner.